lördag 19 november 2011

Sömn- och annat bebissnack

Tuva har som sagt varit förkyld ett bra tag och när det var som värst för ca 2 veckor sedan sov hon hos mig. Dels för att jag ville ha lite bättre koll på henne, men framförallt för att hon skulle kunna sova på mina arm och på så sätt komma upp lite (vilket underlättade hennes snörvla och hosta). Nu har hon ju såklart vant sig vad att ha det skönt hos mig :) Men nu har jag tagit tag i att få henne att sova i sin egen säng. Nu mot slutet av förkylningen (innan den blev lite värre) så var det inga problem att lägga ner henne i sängen på kvällen, men när hon vaknade till ville hon inte ligga kvar. Lat som man är tog jag ju upp henne till mig :) Nu har vi flyttat in sängen i hennes egna rum. Så att stora- och lillasyster inte ska störa varandra. Och jag tänkte att jag få ta några jobbiga nätter om det krävs för att Tuva ska somna om i hennes egna säng. Hon brukar äta ett mål på natten alltså. Igår åkte jag in till Barnens Hus och köpte Vyssan Lull tassar, som man alltså sätter på spjälsängen så att den går att vagga. Tänkte på det några gånger när Moa var liten, men det blev aldrig av att jag köpte sådan. Men med Moa räckte det oftast med nappen liksom. Iaf så var natten till idag första natten som jag körde igång och det gick mycket smidigare än vad jag trodde det skulle göra. Hon vaknade till vid två och fick mat då. Sen la jag ner henne i sängen och hon snarkade lite så jag gick in och la mig. Hörde hur hon kämpade lite med snuvan och plötsligt började hon snacka lite :) Gick in till henne igen, men hon blundade fortfarande och rörde på sig lite grann. Jag gungade sängen (funkar kanon) och hon rullade över på mage och somnade. Det är det nya, att sova på mage :) Sen gick jag och la mig igen och sen var det lugnt och skönt till 6.30, då det blev lite för jobbigt för henne med snuvan. Så då tog jag in henne till oss pga detta och sen somnade vi om till 9.30 :) Moa var med andra ord också rätt trött :)
Tuva har redan sedan hon föddes sovit så otroligt gott mer eller mindre varje natt, vilket är så himla skönt. Därför tror jag inte det blir så svårt ändå att få henne att vänja sig vid sin egen säng, och hon har dessutom sovit i den innan den här perioden. Hon har ju sovit himla gott den senaste tiden också, men jag får ont i ryggen av att ligga i samma ställning hela tiden. Jag har en envis bebis, men hon har en ännu envisare mamma :)
Nåt som har stressat upp mig är det här med att hon ammar sig till sömns. Hur ska det gå sen när hon inte ska amma längre? Sen bankade jag lite vett i skallen på mig själv. Hon är liksom bara 5 månader och ska säkerligen amma ett bra tag till. Alltså tar man det då och det blir helt enkelt vad man gör det till :)

Hennes envishet är som störst när det gäller att ta flaska. Köpte en ny MAM-flaska i måndags och provade den på kvällen. Då drack hon faktiskt från den. Men sedan dess vill hon inte precis :) Jag tror att om det inte finns nåt annat val kommer hon att göra det. Precis som ibland när jag ammar. Hennes favoritbröst är nämligen det högra och ibland gnäller hon när man lägger över henne på det vänstra. Men håller man kvar så suger hon ju där till slut. Jag tror det är samma sak med flaskan. Vi får väl se helt enkelt. Jag ger henne flaskan vid varje "riktiga" måltid med vatten och provar lite på kvällen för att hon ska vänja sig. På fredag ska jag på julbord och det hade varit trevligt om jag kunnat stanna mer än typ 2 timmar :) Men jag tror att det har mycket med närhet och mys på kvällarna att göra när hon är trött. Chrille får helt enkelt prova med flaskan och funkar det inte så kan hon ju dricka lite ur pipmugg. I värsta fall är jag bara ett samtal bort :)

Nu blev det väldigt mycket babbel som jag inte orkar läsa igenom :) Men om det finns nån med erfarenhet eller tips eller har nåt annat att säga så är ni mer än hjärtligt välkomna att kommentera :)

1 kommentar:

Moa - Nybliven mamma till Ella ♡ sa...

Dagens bloggvinnare är utsedd.. Kolla om du vann :)