tisdag 6 december 2011

Tuvas matvanor (uppdaterad)

Det blir inte så mycket amning nuförtiden. Dels för att Tuva numera tar napp, men också för att hon ÄLSKAR mat. Så det är liksom färre amningstillfällen också. Hon får gröt 2 gånger om dagen och däremellan "riktig" mat. Och det är framförallt den som uppskattas :) Hon gapar stort och låter mig få veta att det inte går tillräckligt snabbt :) Och jäklar vad hon äter! Än så länge har hon gillat allt vare sig det är kött eller fisk. Har börjat introducera välling också. Hon har druckit lite ur flaskan, och det kommer ingen ogilla-min iaf :) Det är ju fortfarande sådär med flaskan, men jag har ju mest testat så det har inte gått så lång tid mellan prövningen och senaste måltiden. Förmodligen har hon inte varit hungrig. Moa gillade också mat, hon hade nån period när hon knep igen munnen ordentligt dock :) Sådana undkommer man inte.
Vad gäller själva amningen då så blir det ca 3-4 gånger om dagen. På morgonen, lite vid lunch och sen på kvällen. Och eventuellt nåt mål till under dagen.

Jag undrar om Tuva kommer lära sig sitta ordentligt, haha. Hon blir stelbent när jag försöker och ska bara stå hela tiden :) Väldigt stabil i benen är hon också. Ska bli kul att se när hon kan gå, Moa gick helt och hållet när hon var 11 månader. Och Moa kröp och reste sig strax efter 8 månader och det känns ju helt galet att Tuva kanske gör det om 2 månader!
På tal om Moa så är hon inne i en kiss och bajs period nu... :) Hon hade en för ca 1 år sen, men den räckte visst inte :)

Och kolla in stora tjejerna! Moa sitter i sin nya framåtvända stol och Tuva har tagit över hennes gamla. Ska bli skönt att slippa det klumpiga och tunga babyskyddet.

2 kommentarer:

Caroline-Mamma till Noah sa...

Så duktig hon är som äter så bra och tar nappen nu ;) postitivt och negativt me den, hehe


Ska ni sälja babyskyddet?

Josefine sa...

Haha... bajs och kiss... det känner jag igen. Jag vill få slut på det NU!!