söndag 11 december 2011

6 månaders jämförelse (uppdaterad)

Igår blev Tuva 6 månader! Går nästa halvår lika snabbt så är hon ju snart 1 år...

Tuva väger ju 8150 g och är ca 67 cm lång nu. Att jämföra med Moa som vid samma ålder vägde 7360 g och var 64 cm lång. Ganska stor skillnad :) Tuva har legat snäppet före i utvecklingen, tex kunde hon rulla runt tidigare och har varit stabilare och starkare än vad Moa var. Jag tror det har att göra med storleken, iaf till en viss del. Moa kunde inte sitta vid denna ålder, även om hon var ganska stabil hon också, men det kan i princip Tuva. Inte helt hundra, men hon satt precis och vinglade men trillade iaf inte :) Men jag lämnar ju inte precis henne sittandes eftersom hon plötsligt får för sig att kasta sig hit och dit.
Hon är mer stabil i benen än Moa också (vad jag kan minnas iaf), hon stod precis och höll i mig (jag höll inte henne utan hon höll i mig) :) Till sättet är dom väldigt lika. Spralliga och glada. Moa var klåfingrig, men Tuva är extrem. Hon funderar inte ens och inspekterar inte, utan kastar sig mer eller mindre mot saker. Allt hon når pillar hon på. Utseendemässigt är dom fortfarande ganska lika, men inte som i början. Verkar som att Moa är mer lik mig och Tuva mer lik sin pappa :) Oavsett så verkar iaf båda ha drag från oss båda.



En förkyld Tuva igår. Snoret rinner hejvilt och hon är väldigt trött, så vi fick ställa in babysimmet igår. Tur det är en gång kvar :)
Moa 6 månader :)
Om någon förresten tycker jag skriver väldigt ingående om mina barn så är det för att det finns släktingar ganska många mil härifrån som läser bloggen, bla ungarnas farmor och farfar :)

1 kommentar:

Jessica Fotar sa...

Roligt att du är med i dagens blogg, jag säger till när vinnaren är uppe på bloggen :)