torsdag 13 oktober 2011

"Uppfostra" andras barn

Vad tycker ni om att säga till andras barn? Jag gör det utan tvekan i situationer där Moa är inblandad. Som igår på simningen. En av tjejerna knuffade Moa helt oprovocerat och började dra i hennes platta (trots att hon hade en egen). Men då sa jag till tjejen att släppa plattan för hon har en egen. Jäklar va hon tittade på mig med stora ögon och släppte mig knappt med blicken sen. Men som sagt, i situationer där Moa är inblandad tvekar jag aldrig att säga ifrån. Självklart också om det skulle vara tvärtom, dvs om Moa skulle knuffa och ta plattan. Moa är ingen bråkstake, men så fort hon gör nåt "fel" får hon höra det. Många föräldrar bryr sig verkligen inte om detta. Tjejens föräldrar igår tex brydde sig inte ett dugg. Moa är väldigt mån om andra och har alltid varit det, så jag har svårt att tro att hon skulle göra nåt sånt. Hon gav inte ens igen, utan sa bara nåt i stil med att plattan var ju hennes. Jag har alltid sagt till henne att ta hänsyn till andra, och det gör hon verkligen.

I situationer där Moa inte är inblandad säger jag inte till andras barn. Tex om den tjejen knuffat nån annan hade jag inte lagt mig i. Det är upp till de inblandades föräldrar helt enkelt.

Nu ger jag verkligen er chansen att kommenterar vad ni tycker ;) Ni behöver inte ens säga nåt om detta, det räcker med ett hej :) Det skulle vara kul att veta vem NI är. Och om ni inte känner mig, hur hittade ni hit?

4 kommentarer:

Josefine sa...

Jag håller med! Jag brukar också bara "lägga mig i" när Gibson är inblandad.

Men en gång på lekplatsen kunde jag inte låta bli att säga till två pojkar i 10-års åldern (vars föräldrar inte var på lekplatsen) att sluta svära och använda könsord till varandra, framför de mindre barnen. Gibson var inte direkt inblandad, men jag vill inte att han ska snappa upp massa fula ord...

Alexandra ;) sa...

LILLAN ÄR BÄST ;-)

Sus sa...

Hej Fridis! Jag har hittat din blogg...Läser den lite då å då, bara så du vet! Det är kul att läsa om någon som har en bäbis i samma ålder... :) kram

Fia sa...

Heeej! Hittade din blogg nånstans, men minns verkligen inte var :) Läser den ibland. Vi bodde på samma gård när vi va' små. Jag bodde i trappan bredvid er :) Så himla kul att c vad du har för dig efter så många år :) Dina töser e' verligen jättefina!