lördag 1 oktober 2011

Mina graviditeter och förlossningar

Hittade denna som jag tänkte kunde vara kul att fylla i :)

När fick du reda på att du var gravid?
Augusti 2007 och oktober 2010.

Var bebisarna planerade?
Båda barnen var planerade.

Vad heter dina barn?
Moa Stina Caroline Davidsson och Tuva Inez Isabelle Davidsson

När var du beräknad att föda?
26 april 2008 och 8 juni 2011

Föddes barnen på utsatt datum, om inte när?
Moa tittade ut 10 dagar för tidigt och Tuva två dagar senare än bf.

Hur stora var barnen vid födseln?
Moa: 2780 g och 46 cm. Tuva: 3000g och 47 cm.

Hur lång tid tog förlossningen?
Moa: 4 timmar från första värken. Tuva: 4,5 timmar från inskrivning på BB (hade inte jättestarka värkar då).

Hur började din förlossning?
Moa: Vattnet gick på söndagen och på onsdagen hade jag fortfarande inte nån värkar. Fick då hormongel som satte igång värkarna. Tuva: Lite småvärkar kvällen innan som avtog, men de började igen under natten. Då kändes det "på riktigt" så vi åkte in omgående.

Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt?
Vaginalt båda

Hur mycket var du öppen när du kom in?
Kommer inte ihåg med Moa, tror de knappt va nånting innan jag blev igångsatt. Med Tuva var jag öppen 4-5 cm.

Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
Moa: 10 min. Tuva: 20 min.

Blev det komplikationer?
Nej

Var du rädd för något?
Nej

Skrek du?
Med Moa skrek jag en del, då hade jag aldrig kunnat ana den smärta. Med Tuva skrek jag bara när hon väl skulle ut, men det var mer för att jag tog i.

Hur många var inne i förlossningsrummet?
2 med Moa (har jag för mig). 3-4 med Tuva, för då höll dom på att byta pass.

Hade du någon nära med dig?
Chrille såklart :)

Tog du någon smärtlindring?

Lustgas.

Är du tillsammans med barnens pappa?
Jajamen :)

Tog ni reda på könet?
Ja båda gångerna.

Hur lång tid tog det för er att bli gravida?
Första försöket med Moa och typ 2-3 försöket med Tuva.

Hade ni bestämt vad barnen skulle heta?
Mer eller mindre, men vi var ju tvungna att se dom först :)

Hade du svåra graviditeter?
Graviditeten med Moa var världens lättaste. Inga krämpor eller nåt. Med Tuva var det inte lika lätt, men nästintill. Lite småkrämpor.

Mådde du illa?
Inget med Moa, men 12 veckors helvete med Tuva :)

Kan du tänka dig att skaffa fler barn?
Nä nu får det räcka.

Har du fått några bristningar?
Inte en enda.

Var du nervös inför förlossningarna?
Nej, med Moa hade jag ingen aning om vad som väntade, så jag tänkte inte så mycket på de. Med Tuva var jag taggad, för jag visste att jag hade nåt häftigt som väntade.

Hade du några cravings?
Inget med Moa. Med Tuva var det Pepsi och Coca Cola, men det var ju inte så att världen gick under om jag inte fick det :)

Vad gillade du för mat?
Vanlig mat :) Däremot klarade jag inte av lukten från Subway med Tuva :)

Hur reagerade du/ni när du plussade?
Överlyckliga!

När kände du första sparkarna?
Vecka 19 med Moa och nån vecka tidigare med Tuva.

Bästa graviditetsminne?
Bl.a alla mysiga rörelser.

Hur mycket gick du upp i vikt?
7 kg och 10 kg.

Hur länge ammade du?
8 månader med Moa, sen ville hon inte mer :) Tuva ammas fortfarande :)

Hur blev ditt hår?
Tjockt! Har annars tunt hår.

Vem är barnen mest lik?
Oss båda verkar det som :)

Vad är det bästa med att ha barn?
Allt!

Vad är det sämsta med att ha barn?
Absolut ingenting!

Är dina barn döpta?
Japp :)

Hur gamla är barnen nu?
Moa blir snart 3,5 år och Tuva snart 4 månader :)

Inga kommentarer: