fredag 4 mars 2011

Värsta nånsin

Natten till idag (fredag) var utan tvekan den värsta i vårt liv. Vid 23.30 vaknade jag av att Moa ropade på mig och skrek om vartannat. Jag sa att hon kunde komma in till oss, men hon fortsatte skrika. Tänkte att hon drömde, så Chrille gick in till henne och tog upp henne. Han kom in i vårt sovrum och sa att hon var jättevarm. Jag sa att han kunde lägga henne hos mig, men han sa med panik i rösten att jag var tvungen att gå upp. Moa var nämligen väldigt rosslig och hade extremt svårt att andas. Så vi sprang ner med henne och stod i ytterdörren för att hon skulle få luft, men de blev inte alls bättre. Hon var helt slö och vi blev riktigt rädda. Så Chrille tog luren och ringde 112, som skickade en ambulans. Moa hade fortfarande svårt för att andas, men efter att ha stått ute en liten stund och hon hostat lite blev det successivt bättre. Ambulansmännen kom tack och lov snabbt och kollade henne. Hon hade fått väldigt mycket slem som satt sig i halsen och dom kunde konstatera att det inte var lunginfkammation eller RS-virus. Tempen togs och hon hade 39,5 grader feber! Det var länge sen den var så hög. Inte konstigt att hon var slö och ganska förvirrad. Men hon pratade med ambulansmännen som tyckte att vi skulle ge henne alvedon och stanna hemma. Blev det sämre skulle vi höra av oss igen. Dom var verkligen supertrevliga och gav Moa en nalle som hon klamrade sig fast vid hela natten. Så tur i oturen var det inget allvarligt, men jisses vad vettskrämd man blir. Jag försökte verkligen ta det lugnt, dels för Moas skull så att hon inte skulle påverkas och dels för bebisen i magen. Men jag har en man som är raka motsatsen, så det var riktigt jobbigt ett tag precis innan ambulansen kom. Sen blev det inte mycket sömn under natten. Man låg helspänd och lyssnade på henne. Hon hade en del hostattacker och drömde en del och ropade på mig väldigt ofta. Nu ligger hon och sover sött mellan oss i sängen. Aldrig i livet att hon får sova i sitt eget rum i natt. Hon har haft feber under dagen och rejäl hosta. Fick en tid hos doktorn med henne för att få hostmedicin. Receptfria hjälper inte mot hostan hon brukar ha. Doktorn gjorde såklart en koll, och i Moas situation såg allt bra ut.
Det är ändå märkligt, för jag och Moa hade en rolig kväll igår. Först åt vi glass på McDonald´s och sen åkte vi ut och hälsade på fotbollslaget som hade träning. Moa sprang runt och spelade fotboll och visade inte alls nån tendenser till att bli så sjuk. Hon hade hostat väldigt lite under dagen och hade lite genomskinligt snor i näsan, men inte mer än de. Usch, måtte vi slippa hamna i fler såna här lägen.




3 kommentarer:

Caroline-Mamma till Noah sa...

Usch då, stackars lilla =(
SÅ jobbigt när dom får sån hosta!
Detta e första gången för Noah och tack o lov så funka den slemlösande hostmedicnen till Noah =)

Näär är d enu dax? Har helt glömt bort =)

Caroline-Mamma till Noah sa...

Nä men usch så hemskt!
kan förstå er panik där =(
Hoppas verkligen hon blir bättre snart!!
Noah sänder en krya på kram till Moa =)

Emma sa...

Fy vad otäckt!! Vilken tur att hon börja hämta sig. Kan verkligen förstå er panik! Kramar till er!