fredag 2 januari 2009

Summering av 2008

Under årets två första månader hände inte så mycket. Jag vaggade runt med min tjockismage, jobbade 11-19 på Posten (sjukt tråkigt), gick på vattengympa, såg Kent i Telenor Arena och gick framförallt och längtade. I mars blev jag ännu ett år äldre (23) och höjdpunkten var Johan Glans i Kristianstad.



Sen i april var det dags. Den 16:e april tittade pluttan ut, 47cm lång och 2780g tung. Moa Stina Caroline var äntligen född! 3 veckor senare tog jag mitt första löppass i gångfart och nån dag därefter blev det ett inhopp på en av Trions matcher :) Jag var kort sagt i gång igen! Annars gick tiden åt att komma in i mammarollen, vilket jag tyckte gick överraskande lätt.


I slutet på maj tog vi vårt pick och pack och flyttade drygt 20 mil ner till Trelleborg. Chrille hade fått jobb på Onoff på mobilia, så vi tog chansen. Eftersom vi inte lyckats komma över en lägenhet än bosatte vi oss hemma hos mina föräldrar. Vi letade som besatt efter en lägenhet, dock var lägenheterna som var till salu lätträknade. Kort därefter drog min fotbollsträning i gång på allvar i nya laget Höllvikens Gif, en klubbyte som visade sig vara mycket lyckat.


I juni firade vi lillebror när han tog studenten och första seriematchen med Höllviken var ett faktum. Dom ca 40 minuterarna jag spelade gick helt okej. Två seriematcher senare knep jag en plats i startelvan som högerback, och den släppte jag inte :) Annars glassade jag runt och njöt av livet som mamma. Självklart hejade vi fram Sverige i EM, och det var tidpunkten då Moa började le medvetet.

Har ni missat att denna bild gav mig en digitalkamera? :)



I juli chockade mina föräldrar mig genom att annonsera ut att dom skulle flytta till marklägenhet. Vilket innebar att vi fick köpa deras fiiina 4:a för en billig peng. Juli präglades med andra ord av flytt och inredning. Moa växte som bara den, och var verkligen gosigast i världen. Jag passade på att träffa många kompisar, fika blev nästan en vardag :)
Augusti förde med sig många grillningar i m&p:s nya trädgård. Seriematcherna fortsatte och gick väldigt bra. Moa blev större och större och utvecklades allt mer. Hon döptes den 2:a i Augerums kyrka uppe i Karlskrona. Vi började på babysim, nåt som visade sig vara mycket lyckat. September kom och gick utan några större anmärkingar. Chrille fyllde 26 och det firades med en överraskningsfest i Karlskrona. Moa blev mer och mer en liten person. Hon började nu sova hela nätterna och rullade runt hejvilt. Nu var det dessutom dags för smakportioner.


Oktober och november förde med sig lite av varje. Värt att nämna är Ladies night, som var en rolig upplevelse. Likaså Moas första semester - en helg i Lalandia där vi badade och hade det riktigt mysigt. Jag njöt helt enkelt varje dag av mammalivet med världens underbaraste dotter. Moa skrattade nu ordentligt och började sitta. Några veckor senare satt hon utan stöd. I slutet av november ammade jag för sista gången.



I början av december spelades finalen i Ta-cupen där vi knep guldet. Moas första tand tittade upp. Det pysslades och donades inför julen, och julklapparna inhandlades en efter en. Julen blev mycket lyckad och nyår var himla trevligt uppe i Karlskrona. Moa började krypa och numera går det undan :)
2008 var helt enkelt best so far. Höjdpunkten var självklart att Moa föddes. Vid denna tid nästa år kan hon både prata och gå. Jag tror med andra ord att 2009 kommer bli mycket mycket lyckat. Och framförallt spännande....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar summering!! Jag kan inte fatta att ett år går så fort och jag e fortfarande förvånad över att se Moa krypa idag, det känns som om hon växt ett par nya cm varje gång jag träffar er! kramar

Emma sa...

så kul med en summerng av förra året, minst sagt händelserikt :-) Och lilla Moa :-)