tisdag 13 januari 2009

Ett akut besök

Jag har dom senaste dagarna inte mått särskilt bra. Har haft huvudvärk, fortsatt ont i bihålerna trots penicillin, varit allmänt svag och trött, haft ont "inne i ryggen" och lite sånt. Igår blev de plötsligt betydligt värre, så det smärtade enormt i ryggen och från lunchtid hade jag väldigt svårt för att andas. Framåt eftermiddagen blev det inte bättre, snarare tvärtom och efter rådgivning från min vårdcentral tog vi oss till akuten. Det första som möter oss är en enorm mängd folk, men eftersom jag hade andningsproblem kom jag in väldigt snabbt. Det blev stick i finger och arm, röntgen av lungor (pga ryggsmärtan), EKG-test (haft lite obehagliga käningar i hjärttrakten) och undersökningar hit och dit. Tack och lov såg alla tester bra ut, det var "bara" en virusinfektion som satt sig på lungorna. Men jag har grymt ont och har dessutom feber så det blir vila hela denna veckan också. Det är dessutom anledningen till att jag fortfarande känner av bihålerna - det är virus och inte nån inflammation. Det är tungt att andas fortfarande och jag orkar knappt bära Moa. Men jag är faktiskt bara glad att det inte var något värre.

Som tur va sprider Moa solsken i mitt liv. Hon är jätteduktig på att resa sig nu, känns stabil i benen. Framförallt är det väldigt kul att stå i sängen, mycket roligare än att sova :) Men nu har vi sänkt nivån, annars fanns det en risk för att hon kunde trilla ut. Och på tal om sängen så har vi flyttat in den i hennes eget rum nu. Jag tror att 1) hon sover bättre där, eftersom vi inte stör och 2) det är lättare att vänja henne vid det nu än senare när hon blir ännu mer medveten. Men hon fattar mer och mer, det märker man när hon leker med vissa leksaker som kräver mer. Hon har också börjar härma en lite grann.

En vanlig syn på Klörupsvägen. Sugen på att gå eller? :)

Igår var det tre veckor sedan hon hade diarré och det var också första dagen jag verkligen såg nån ljusning. Knappt röd i rumpan och inte alls mycke bajs under dagen. Hoppas innerligen det håller i sig.



Igår fick jag hem papper angående kursen i Idrottpsykologi jag sökt. Kan säga att jag inte är särskilt hemma på det här med kurser och så, eftersom sist jag pluggade var på gymnasiet. Jag trodde att en kurs på distans innebar att man satt hemma och pluggade själv. Kanske en naiv och orealistisk tanke. Därför blev jag väl lite chockad när jag såg att vi skulle ha grupparbete. Jag har så svårt att se hur jag ska kunna planera in det eftersom jag snart börjar jobba. Jag har fotbollen och framförallt Moa att ta hänsyn till också. Så nu vet jag varken ut eller in. Jag vill så gärna läsa kursen, men också känna att jag verkligen kan lägga ner själ och tid. Frågan är om jag kan de?

3 kommentarer:

Jag sa...

Hej sötnos!!
Usch va jobbigt att må sådär dåligt! Hoppas det känns bättre snart. Kul att Moa börjar kunna gå/stå :)
Här är det tentaplugg för fullt - känner mig hyfsat osocial at the moment men det är ju bara några dagar kvar.
Gällande kursen så verkar det ju konstigt med grupparbete - hur ska det gå till? Om man läser "på distans" kan man ju befinna sig lite typ varsomhelst i världen. De kurser jag har läst på distans har varit helt hemmavid så att säga. Förutom tentan som alltid är på plats. Blir ju svårt annars... Pussspusss

Emma sa...

Låter riktigt otäckt med viruset, hoppas att du snart känner dig bättre!
Jag tycker absolut du ska testa att påbörja kursen, för du verkar ju så sugen och funkar det inte kan du alltid hoppa av. Vart går kursen? Jag läste en kurs på distans i Kristianstad men vi träffades ändå ca 5 ggr och hade grupparbeten. I era grupper kommer ni säkert att lägga upp arbetet så det passar att sitta hemma var och en. Håller tummarna!

Jag sa...

Jag kan tänka mig att de flesta kommer vara lite restriktiva till grupparbetet och därför är nog alla rätt in på att ni ska göra så mycket som möjligt var för sig. Jag tycker du ska börja läsa kursen, så kan du känna lite om det är något som intresserar dig så vet du det till framtiden. Om du hoppar av inom x antal veckor så händer det inget, då är det precis som om du aldrig börjat...

Vad gäller "bok och middag" så är det du som ska bestämma vart vi ska ses :) och gärna säga några ord om författaren. Vi sa väl preliminärt 17.30, jag har pass 19.30 i Lund så vi kan väl höra med de andra tjejerna om de inte jobbar alltför sent om vi kan ta det redan vid fem (eller tidigare) vore bra...

Kram