måndag 12 september 2011

Stora tjejer

(Tror det kommer att stå måndagens datum, men jag skriver detta under tisdagen :))
Vi har haft några lugna dagar nu. Söndagen blev det en tur till Vellingeblomman för att checka in spökena på Halloween-utställningen. Moa var rätt tuff faktiskt :) Hon skulle t.o.m in en gång till, men det blev en snabb tur :)
Igår blev det ett besök på BVC för Tuvas första vaccinationer. Blev lite skrik, men det var inte så farligt. Bara precis när det stack till och sen gick det ganska snabbt över. Vägdes och mättes gjorde hon också. 59 cm lång och 6260 g tung. Vår lilla guldklimp :) Lite större än Moa, som vid samma ålder var 57 cm lång och vägde 5820 g. I morse kom Tuva självmant runt på mage. Hon har ju gjort det tidigare i sömnen, men nu såg jag det iaf och nu var det liksom medvetet :) Kul när det händer mer och mer. Just nu babblar hon på som tusan och ger figurerna på babygymmet en omgång :)
Stora tjejen är på förskolan. Hon ska numera vara där tisdagar, onsdagar och torsdagar (tidigare måndagar istället för tisdagar) eftersom att dom har mer aktiviteter då. Mig kvittar det liksom, utan hon ska ju få ut så mycket av det som möjligt.
Det är svårt och veta vad en 3 åring "ska" kunna, men jag tycker verkligen Moa är extremt duktig. Detta har vi ju fått höra många gånger och många tror att hon är äldre än vad hon är. Hon har ett sjuhelvetes minne vad gäller allt, hon är fantastiskt duktig på att prata och liksom allmänt duktig på det mesta. Hon överraskar ofta med nya kunskaper och häromdagen fick jag mig en sån överraskning. Vi har hos optikern och på en putsduk stod det Optiker Tillgren. Moa pekade på o:et och sa mamma, där är ett o. Det imponerade på mig :) Dagen efter frågade jag henne om hon inte kunde skriva ett o. Jodå, inga problem. Hon börjar verkligen bli riktigt stor nu!
I går eftermiddag blev det en tur till en lekplats innan vi grillade hos mamma och pappa :)












Nu blir det snart en tur till optikern för att välja nya glasögon :) Ska bara hoppa in i duschen efter morgonens löptur :)

Inga kommentarer: