tisdag 17 maj 2011

Regniga tisdag

Huh vilket tråkigt väder! Så nu finns det ingen bortförklaring till att ta tag i alla tråkigheter här hemma :) Håller på att städa huset ordentligt, och har några rum kvar tex.
Annars är det jämna småplågor här :) Allting är gravditetsrelaterat såklart: lite halsbränna då och då (men den har blivit bättre), lite ryggont (mest om kvällarna och ibland vid en och annan sammandragning) och sen har jag de senaste veckorna mått lite illa till och från. Det är tydligen när bebisen trycker på mot magsäcken. Så det är inga jättejobbiga plågor. Jag är liksom extremt tacksam att slippa foglossning, havandeskapförgiftning och andra större plågor. Plus att jag fortfarande bara gått upp runt 8 kg, så jag är hyfsat "smidig" :) Denna graviditet innehåller dock mer sammandragningar vid lite fysisk belastning så precis vid en sån ser jag nog ut att ha gått upp 20 kg eller nåt :)


Igår var det sista föräldraträffen, ska bli skoj med återträffen sen och se alla bebisar och höra allas historier och upplevelser. Igår pratade vi lite om amning och jag hoppas det går lika bra denna gång som det gjorde med Moa. Lyckades på allra första försöket och därefter var det aldrig nåt problem. Det enda jobbiga var att det gjorde så satans ont i början! Kändes som om man hade stora sår, men det syntes liksom inget. Men det tog bara 3-4 dagar, sen var det precis som om brösten vant sig. Sen ammade Moa i ca 8 månader innan hon själv valde att sluta. Välling var godare :) Tydligen är rekommendationen att helamma i 6 månader, men det gjorde inte jag sist. Började med smakportioner när hon var 4 månader och bytte ut nån amning mot mat innan hon var 6 månader. Det är väl lite vad man själv och bebisen vill.


Idag fick jag reda på att Moa ska flyttas upp en avdelning på förskolan. Vilket jag tycker är jättekul och givande för hennes utveckling. Nu går hon på minstingavdelningen med barn som är hälften så gamla som henne. Hon är ju gärna med de större barnen när avdelningarna är ute på gården. Där är ju några andra barn på hennes avdelning nu som är jämngamla med henne som också ska flyttas upp, så det är himla kul att dom följs åt. Kanske är några eventuella framtida skolkamrater :)


Det här söta setet beställde jag från HM för ett ganska bra tag sen, och nu har det kommit. Så himla gulligt :)

Inga kommentarer: