onsdag 11 maj 2011

Knäppisar

Jag är en person som oftast inte lägger onödig energi på onödiga saker. Tex alla idioter som finns, det är ju liksom ändå inte lönt :) Men ibland är det lättare sagt än gjort, framförallt i slutet av graviditeten när hormonerna spökar lite. Igår blev jag riktigt förbannad på två hundägare. Först var det en dam som var ute med sin tax utan koppel. Vi var ute med Sally, på väg för att hämta Moa. Damen går en bit framför oss och när hennes hund får syn på oss stannar den. Vi kommer upp jämsides och då springer den bakom oss och morrar till och nafsar efter Sallys rumpa. Vi fick ropa på damen och samtidigt hålla fram foten för att stoppa hennes hund. Den vill bara leka, sa hon. Genom att nafsa, skulle inte tro det. Se till och koppla den istället! fick hon som svar.
Idiot nr 2 var när vi hämtat Moa och var på väg hem. En man är ute med sin betydligt större hund, utan koppel. Den får syn på Sally och springer över gräsmattan mot oss. Den springer mot Sally för att snusa på henne och sen mot Moa. Hundens husse som ropade efter den lyssnade den inte ett dugg på. Nu var ju den tack och lov inte agressiv, men så får de ju inte gå till. Tänk om Moa varit livrädd för stora hundar eller nåt. Och lilla Sally var inte beredd så hon blev rädd. Jag har inga problem att folk har sina hundar okopplade, men då får man fan ha ordentlig pli på den!
Dessa händelser tar mig tillbaka i tiden. När vi bodde i vår förra lägenhet så höll Sally på att bli ordentligt biten. Hade parkerat bilen på vår parkering som liksom låg på baksidan. Jag, Moa och Sally skulle gå upp och när vi kommer runt husknuten kommer det en pitbull som börjar morra och jaga Sally samtidigt som den hugger efter henne. Okopplad ska tilläggas. Som tur var fick den aldrig tag i Sally innan dess ägare tog tag i den, men det var riktigt nära. Sen tänkte jag inte så mycket på att det var något allvarligt. Inte förrän jag läste i tidningen några månader senare att den pitbullen attackerat en annan hund i området. Helt oprovcerat hade den hoppat ut ur bilen och gett sig på den andra hunden. Bettet över nacken var riktigt allvarligt och några millimeter till åt fel håll hade dödat den! Då insåg jag verkligen att det kunde gått riktigt illa med Sally. Hade pitbullen fått tag på Sally hade hon inte haft sucken av en chans. Och sen slog tanken mig att tänk om Moa hade sprungit först runt husknuten? Hade den attackerat henne då? Uschuschusch! Pitbullen avlivades inte, utan åkte enligt ägaren iväg till ett ställe för att lära sig hyfs! Helt sinnesjukt rent ut sagt! Som sagt, idioter finns det gott om och det var skönt att kräka av sig lite :)

Idag går jag in i vecka 36! 4 veckor till bf, galet! Bebben trycker verkligen nedåt riktigt mycke, men bara för att hon verkar vilja"komma ut" nu så kommer jag garanterat gå över tiden bara för de :) Har haft lite förvärkar, men det betyder nog inte heller nåt. Många har ju de redan innan dom går in i vecka 30. MVC besöket igår gick som vanligt bra. Blodtrycket var lågt och fint, hjärtljuden lät bra, magen ligger bra på kurvan, urinet visade inget konstigt och järnhalten var bra den med. Det är lite av en drömgraviditet denna gången också :)

Ikväll är det dags för sista minisimmet, men vi kommer självklart fortsätta till hösten. Och då blir det babysim också :)

1 kommentar:

Josefine sa...

Jag avskyr okopplade hundar som jag inte känner. Även om jag itne är hundrädd, och inte Gibson heller, så kan man aldrig vara riktigt säker.

Igår morse när vi var på väg till dagis störtade det plötsligt in en stor labrador i vår trädgård. Det var tydligen vår grannes vänninna som kom på besök med sin hund. Hundkräket (förlåt, men jag blev så arg) hoppade upp på mig och rev hål på mina strumpbyxor innan den sprang och välte Gibson. Han blev som tur var inte rädd, men ändå! Jag skiter i om hunden är "jättesnäll", håll den kopplad ändå. Speciellt när man VET att det går andra människor genom den trädgården som kanske inte vill ha sina strumpbyxor upprivna!!