söndag 1 februari 2009

Ute i det kalla

Vem sa att söndagen var en vilodag? Eller är det mitt behov att utnyttja tiden maximalt? Jag har alltså fått ganska mycket gjort idag. Dagen började med en löprunda. Men inte i ett rasande tempo, för att 1) det var ganska halt ute, 2) jag har inte sprungit på över en månad och 3) jag har i några dagar haft pyttelite ont i halsen och varit minimalt snörvlig. Ingen idé att utmana ödet. Men jag kände mig väldigt fräsch i benen och jag fick ingen håll! Anledningen till att jag fick så mycket håll i slutet på förra året var väl helt enkelt kroppens sätt att säga till mig att vila. Tänk om man lyssnat.... Var ute på promenad en timme med Sally, Moa och mina föräldrar runt lunchtid. Ruskigt kallt var det. Men mysigt med snö såklart. Får gärna snöa hur mycket som helst nu i februari, sen from den 2:a mars vill jag inte veta av såna dumheter. Då är det dags för våren att titta fram :)
Utöver det har jag dammsugit, tvättat, plockat undan, bytt lakan och lekt med gullungen. Så jag är gaaanska trött nu, men Moa nattades redan sju idag så det är en lugn kväll. Hon sov typ ingenting under dagen idag, så hon lär vara riktigt trött.

Sally på promenad
Vissa har det varmt och skönt....
Moa är så himla duktig, för hon sköter sig rätt mycket själv. Leker, kryper runt och bara har kul. Hon vill ju självklart oftast vara i samma rum som oss och det är ju bra för jag måste ha uppsyn över pillemostern hela tiden. Men hon kräver inte det och det är jäkligt skönt. Men från det att Moa var nyfödd till nu har jag försökt att inte ha henne uppe för mycket. Det var väldigt jobbigt, särskilt i början, för man vill ju självklart gosa med sitt barn hela tiden. Men det hade inte varit så kul om hon velat vara uppe hela tiden nu när hon e så tung. Man vill ju gärna få saker gjorda också. Vill hon upp nu så kommer hon krypande och drar en i byxbenet :) Och hon är så söt när man tar upp henne ibland, för hon riktigt kramar om en nu.
Hon är jätteduktig på att resa sig, hon står ju upp mer nuförtiden. Hon behöver inte ha nåt att dra i egentligen, utan en plan vägg funkar. Väl på benen har hon faktiskt bra balans, och hon kan gå i sidled vid soffbordet. Idag var hon jätteduktigt, för när jag sa var e vovven? och var e lampan? så pekade hon. Förr har hon bara tittat nämligen. Sån duktig flicka :)

Idag upplevde jag verkligen ett I-lands problem. Vi har ibland för många kanaler att välja mellan... Liverpool, Barca och finalen i handboll gick ju samtidigt. Valde iaf Liverpool - Chelsea, tyckte jag var ett ganska lyckat val. Moa har också tittat på fotboll med mig, kanske blir en fotbollstös :) Men, i framtiden är valet absolut hennes.
En match med Zlatan får man inte missa

1 kommentar:

Josefine sa...

Det låter som om du haft det rätt så skönt de senaste dagarna. Ibland måste man bara ta det lugnt och umgås med folk och vara i sin egen takt.

Jag tycker det är bra att inte gå och bära på barnet och leka med det hela tiden, det måste ju få utlopp för sin egen fantasi. Dessutom blir det extra mysigt när barnet väl kommer till en och vill mysa. Då känner man inte den här; Åh nej, inte nu igen-känslan som nog lätt kan infinna sig om man behöver gå och bära och gulla hela dagana.