onsdag 26 november 2008

Onsdag

Insåg just att det gått några dagar sen jag satt här. Händer en del småsaker hela tiden, som tar upp dagarna. Helgen gick åt till att glo på fotboll med Sandy och träna. Måndagarna försvinner alltid eftersom jag oftast jobbar då, och eftersom babysimmet var inställt passade jag på att jobba lite längre. Tycker det är bra att Chrille och Moa får lite pappa-dotter tid tillsammans :) Julstädningen har påbörjats här hemma också, ska försöka få upp ljusstakarna och stjärnorna nu i dagarna, för jag vet inte hur jag ska hinna med det i helgen.

Igår var jag på BVC med Moa. Jag ringde och ville väga henne eftersom hon har ätit dåligt nu i lite mer än en vecka. Så sköterskan tog 8månaderskontrollen då när vi ändå var där. Hon gjorde ett BOEL-test, då hon kollar syn och hörsel. Och allt såg bra ut, Moa skelar inte och hör jättebra. Hon är nu 67cm lång och väger 8140gram. Så att hon äter lite sämre verkar inte ha påverkat vikten än. Anledningen till att hon gör det då är att jag slutat amma henne. Då är det vanligt att matintaget sjunker lite. Hon har börjat få steg 3 i mat nu, dvs från 8 månader.
BVC-sköterskan frågade lite allmänna frågor om Moa, bla om hennes nattvanor. Berättade att hon sover bra, och bara vaknar till ibland när hon vill ha nappen. Tydligen är det vanligt i Moas ålder nu att dom vaknar på natten och är otröstliga. Var nåt med att hjärnan inte uppfattade nåt. Så jag blev lite "rädd" där, hoppas jag ska slippa få uppleva det.
Fick också reda på att det inte är bra att använda gåstolen allt för mycke. Hon sitter ju där ganska ofta och tycker det är jättekul. Risken är nämligen att hon inte lär sig krypa då. Har dom vant sig vid tempot i gåstolen så uppfattas krypningen som långsam. Så jag ska ha henne mer liggandes på golvet tänkte jag. Men hon har blivit så oerhört stabil i benen sen hon började sitta i gåstolen. Har man henne sittandes i knäet och tar tag i hennes händer så drar hon sig själv upp på benen.
För övrigt har hennes hår växt lite grann :) Hennes "prat" låter äldre och hon kan snart hålla nappflaskan själv.

Själv trodde jag att mina sömnproblem var på väg bort eftersom jag under 2 nätter sov bättre. Men så i natt var det samma sak igen. Att jag hade svårt för att somna igår är inte så konstigt eftersom jag tränade på kvällen. Var hemma halv tio och är alltid uppe i varv efteråt. Men jag vaknade halv fyra, fyra och var pigg. Och tror ni inte Moa sov till 7 i morse! Tro fasiken man inte kan sova själv då.

Inga kommentarer: