söndag 12 augusti 2012

Dagis vs förskola

Jag läste ett inlägg på fb häromdagen, en tjej uppmanade TV4 att lära sina nyhetsuppläsare att säga förskola istället för dagis. Jag förstår inte all den här hysterin kring att man säger dagis istället för förskola. Men det kanske är för att jag själv inte jobbar inom yrket? Jag har alltid sagt dagis, mycket  för att förskola låter så stort och "vuxet". För mig är förskola året innan barnen börjar i skolan, och dagis är åren innan dess. Jag vet att många tar illa upp när man säger dagis, men man menar ju inte precis nåt illa med det...

Nu hade jag tyckte det var himla kul om ni ville kommentera. Säger ni dagis eller förskola? Kanske rent av nån förskollelärare som vill förklara skillanden och varför det blivit en så stor grej?

3 kommentarer:

Cajsa sa...

Hej:) jag säger dagis!!!!! Skillnaden är väl att det är mer "utbildande" nu. Man tränar mer aktivt än innan. Dock tror jag att barnen lärde sig lika bra. Nu vill man bara göra de mer lik skolan. Mycket för att höja förskoleläranas status. De e också så att barnskötare kunde jobba på dagis men nu är det förskolelärare som jobbar där. Jag tror att de hade varit bättre med gamla dagis så barnen fick va barn lite längre. Nu känns allt så stressat!! Go Dagis!

Josefine sa...

Jag säger dagis. Gibson också. Men ibland slinker ett förskola in hos honom. Även hans förskollärare säger dagis ibland. Och bara för att jag säger dagis innebär det inte att jag värderar dem och deras jobb och insatser mindre. Det de gör är guld värt, och det hoppas jag att Gibsons pedagoger vet.

Jag struntar i vad folk säger, och tycker att debatten om det är så löjlig.

Emma sa...

Vi säger förskola. De som arbetar med det och har läst många år kan jag förstå vill att man säger förskola och få mer respekt i sitt yrke och de arbetar efter en läroplan vilket de inte gjorde när vi var små. Då var det mer barnpassning. Det är ju fortfarande så mycket lek i förskolan och jag tycker det är bra att det finns en läroplan!