måndag 30 januari 2012

Middagstips - Fylld, gratinerad frukostkorv

Har precis provat detta recept och det var riktigt gott :) Receptet har jag hittat här.

4-6 port


Det här behöver du :

6 st frukost eller lunchkorvar
2 dl riven herrgårdsost
100 gram philadelfiaost
1 dl finhackad salladslök
2 msk bostongurka
2 tsk dijonsenap
Salt & peppar

2 dl grädde
2 msk ketchup

GÖR SÅHÄR :
Smörj en ugnsfast form lagom till 6 korvar. Skär ett längsgående djupt snitt i varje korv. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och fördela i snitten på korvarna. Vispa ihop grädde och ketchup och slå över. Gratinera i 200 grader ca 20-25 min. Servera med potatismos.


Som sagt, riktigt gott :) Matlagningen är hemma är ofta lite av en utmaning. Min man har nämligen nyligen fått konstaterat att han är allergisk mot vete, äggvita, tomater, morötter och lite andra grejer. Kan ju meddela att det finns vetemjöl i väldigt många saker... Vissa grejer skippar jag helt och ibland byter jag ut det mot nåt annat. Som i receptet här ovan, där bytte jag ut ketchupen mot ajvar. Förhoppningsvis får han tid till en dietist snart som kan hjälpa oss lite på traven :)

2 kommentarer:

Josefine sa...

Kul med korvrecept! Annars blir det bara samma gamla vanliga; stekt falukorv, korv med bröd, ugnsstekt falukorv, prinskorv...

Sara sa...

Tack för tipset! Vi provade detta idag. Smarrigt! :)