tisdag 10 januari 2012

7 månader

Idag blir lilla tjejen hela 7 månader! Precis som sin storasyster är hon en glad och nyfiken bebis. Kan man fortfarande säga bebis? :) Det händer grejer hela tiden, senast i raden så har hon lärt sig att gå från sittläge till magläge. Medvetet, utan att ramla framåt med huvudet först alltså :) Hon ska fortfarande pilla på allt, och allt ska in i munnen såklart :) Hon är ett matvrak och hittills har hon gillat allt jag gett henne :) Ja, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om henne :)

Den senaste veckan har vi äntligen fått Tuva att gilla spjälsängen :) De första månaderna sov hon som en prinsessa hela nätterna, men när hon blev lite äldre vaknade hon till en gång om natten och eftersom hon inte tog napp då fick bröstet trösta henne. Det var svårt att få henne att somna i sin egen säng också, och oftast ammade hon sig ändå till sömns. För bara nån månad sen var det fortfarande svårt att få henne att somna i egen säng, trots napp. Likaså när hon vaknade den gången på natten hade hon svårt att nöja sig med nappen, utan det blev bröstet. Kanske mer en vanesak än hunger. När hon fått lite mat på natten somnade hon om, men vaknade ganska snart igen och då var det väldigt svårt att få henne att somna om i sängen. Det blev att man tog upp henne i vår säng. Jag ville varken amma på natten eller ha henne sovandes i sängen. Hur mysigt det än är så vill jag inte hon ska vänja sig vid det samt att ryggen tog rätt mycket stryk.
Vi flyttade för några veckor sedan in sängen till hennes egna rum, och hon har numera en nattlampa tänd. Hon somnar utan problem i sängen. I början var det lite protester, men nu går det (oftast) smärtfritt :) Speldosan gillar hon också.Efter att hon fått in sängen i sitt rum försökte jag få henne att sluta amma på natten (det var bara en gång per natt, men ändå). Men det var väldigt svårt att få henne att somna om i sängen. Det är lätt att vara tuff innan man ska gå och lägga sig och tänka "nä men nu tänker jag inte ge mig förrän hon somnar". Men det är svårt mitt i natten när man är trött. Jag har testat med havrevälling för att mätta hennes mage mer och det har gått sådär. Köpte häromdagen majsvälling istället och det slukade hon med hull och hår! Köpte hem ersättning också, så hon får en flaska majsvälling på kvällen och en flaska ersättning innan hon ska lägga sig. Funkar alldeles utmärkt kan jag meddela :) De senaste nätterna har hon visserligen vaknat till vid samma tid om alltid, men nu räcker det med nappen. Ibland får man vagga sängen lite också, men hon somnar iaf om i sängen och sover gott till 5-tiden. Då ammar jag henne. Sen somnar hon om till 9, 9.30 :) Moa gillar också att sova länge, så det blir ofta sovmorgon här hemma. Att gå upp halv sex till jobbet känns väldigt avlägset ;)
Jag brukar lägga Tuva vid 20.30 ca, och hon somnar oftast hyfsat snabbt, men är orolig ett tag sen. Hon vaknar till och skriker och har svårt att få ro. Till slut somnar hon om, men kan skrika ett par gånger till innan hon riktigt somnar. Antar att det är alla intryck hon få in nu i takt med att hon blir större och uppfattar mer. Så det är nog som hon drömmer.

Det är lätt att jämföra sina barn, men det är samtidigt lätt att glömma att det är två olika individer. Moa hade tex aldrig nån nattlampa eller speldosa och hon avskydde majsvälling. Det är lätt att applicera detta på nästa barn kan jag meddela :) Speciellt när allt funkat så bra med Moa.
Vad gäller amning så slutade Moa självmant när hon var strax efter 7 månader. Hade jag velat hade det inte varit nåt problem att sluta med Tuva nu, men jag kör nog på på morronen ett tag till :)

Mycket text och jag orkar inte läsa igenom det alltför noga :)

Inga kommentarer: