söndag 17 augusti 2008

Psykologi

Vilken man den där Bolt! Och sättet han utklassar allt motstånd på! Skönt att se en som inte har läpparna hårt sammanpressade och med en blick som kunde döda. Ett bättre sätt att psyka motståndarna på är tydligen att spexa lite :) Och när vi pratar übermänniskor, finns väl ingen som missat den fantastiska Phelps! Jisses vilka prestationer han gett oss gång på gång. Måste vara jäkligt trist för dom som tävlar mot honom, typ "kanske kan ta silver då..." :)
Satt och tänkte på hur mycke psykologi spelar in för idrottare. Kan bara prata för mig själv, men den tar ju definitivt en stor plats. Den rätta inställningen tar en långt, jag brukar tex själv gå igenom en match i huvudet - där fintade jag av en, eller där slog jag en perfekt pass eller gjorde en perfekt brytning. Man måste tro på sig själv och tro att ingenting är omöjligt. Det kommer iaf jag jäkligt långt på. Sen är det andra grejer ur den psykologiska synvinklen också, lite mer löjliga (men väldigt viktiga) sådana :) Jag måste tex äta vissa grejer innan match, ha vissa trosor och strumpor på mig och ha håret på ett visst sätt. Saker som säkerligen är skit sak samma, men där psykologin träder fram och sätter giller i huvudet på en. Kan säga att jag undvek från mitt beteende i fredags (matchen vi förlorade), och se som de gick :) Idrottspsykolog har ju funnits på min lista över tänkbara yrke innan, kanske inte ska bortse från det helt.

Annars är jag fortfarande förbannad på mitt lår (snacka om att slösa onödig energi). Igår gjorde de riktigt ont, idag är det minimalt lite bättre. Frågan är om jag kan träna på tisdag. Usch får mardrömmar av bara tanken, jag är inte personen som frivilligt vilar och missar träning. Men, dags att banka vett i skallen och inse att matcherna är viktigare. "Spännande" fortsättning följer...

Inga kommentarer: