tisdag 28 december 2010

Vecka 17

Nu är det inte många veckor kvar tills jag är halvvägs genom graviditeten! Denna graviditetet går mycke snabbare och är jämfört med den andra hittills snäppet värre. Förra gången var typ världens bästa graviditet med nästan inget illamående alls, knappt några krämpor, 7 kilos uppgång och jobb i det sista. Denna gången har jag verkligen lidit av illamåendet och är ganska känslig för häftiga rörelser. Framförallt sträcker det till i sidorna. Jobba kommer jag inte kunna göra som sist. Då jobbade jag på Posten och fick innetjänst, det kan jag inte få på Citymail. Så det blir havandeskapspenning de sista ca 2 månaderna, fast jag vet inte hur många % än. Jag har dock knappt gått upp nåt (än iaf), bara ca 1,5 kg.

BEBIS
11-12 cm lång och väger 100 g. Bebisen är lika stor som en kupad hand. Kanske har du redan känt första sparken och ultraljudet närmar sig. Bebisen samlar på sig fett, viktigt för att kunna hålla värmen födseln och lagrar näring.

DU
Viktökning 2,5 - 4,5 kilo, mer eller mindre. Livmodern har en oval form. Du kanske är hungrigare än vanligt, ät när du är hungrig men tänk på vad du stoppar i dig. (Källa)

Jo ultraljudet närmar sig verkligen, idag är det exakt en vecka kvar. Ska bli så kul och se vad som gömmer sig där inne :) Tummen upp för att man här nere gör två ultraljud. I Karlskrona gjorde man bara ett. Jag har känt bebisen flera gånger, nån liten spark också. Mysigt :) Jag är faktiskt hungrigare än vanligt, men jag har ju inte kunnat äta så mycke i början pga illamåendet. Nu går det bra, däremot tänker jag knappt på vad jag stoppar i mig utan det blir en och annan sockerbomb då och då.

2 kommentarer:

Ida och Kasper sa...

Oj, det va ingen viktuppgång alls ju. Va skönt!! Tänk va fort det går, nu är det ungefär 1½ månad kvar för oss, planerad bf 12/2 2011. Det kommer nog gå hiskeligt fort. Hur gammal blir Moa när hon får syskon?

Ida och Kasper sa...

Jag äger ingen väg så jag vet inte hur mkt jag gått upp. Det är ju inte så ofta barnmorskan väger en heller. Men med Kasper gick jag upp 12 kilo. Det är ju en ganska "lagom" viktuppgång tror jag. Det sa dem på MVC i vart fall. Sak ni gå på föräldragruppsträffar denna gång? Jag har gjort det (själv då Pede jobbar mycket).

Kram