onsdag 11 april 2012

10 månaders tjejen

Igår blev lilltjejen hela 10 månader! Så idag var det dags för 10-månaders kontrollen. Lillfisen väger numera 8,6 kg och är 70 cm så hon är inte stor på jorden :) Hon ligger under normalkurvan och på framförallt vikten har den inte stigit så värst mycket. Men hon är ju ingen spinkig bebis precis, och jag tycker hon äter hur mycket som helst. Dessutom får man aldrig ha nåt i fred, så hon får oftast av vår mat också. Varken jag eller Chrille är stora och Moa var inte heller en stor bebis (dock större än Tuva vid samma ålder). Läkaren sa lite skämtsamt att jag skulle göda henne, sen var det liksom inte mer med det. Annars är hon mycket väl utvecklad vad gäller "kunskap". Hon är i full gång hela dagen, förstår bara inte var all energi kommer ifrån. Sover middag vid lunch i 1½-2 timmar, sen är hon vaken ända till 20-20.30.
Det är fullt ös på krypningen, hon står så mycket hon kan, går ut med möbler, går med stöd och förflyttar sig från tex bordet till en pall som står bredvid. Inte med hjälp av steg, utan hon sträcker sig :) Hon förstår en hel del ord, och är mestadels en glad skit :) Tyckte mig skåda ytterligare två tänder som är på g (nr 5 och 6), så det blir några humörsvängningar ibland :)
Fick hämta ut tre salvor till henne också, då hon har eksem i nacken samt att huden spricker bakom hennes ena öra. Förutom att hon försöker klia sig lite i nacken ibland verkar det inte bekomma henne särskilt mycket. Dock kan såret bakom örat utvecklas till svinkoppor om det kommer in bakterier. Huh! Får vi inte hoppas på :)

Snart ska stora tjejen på 4 års kontroll. Hon har ju alltid legat väldigt långt före i utvecklingen, så det ska bli spännande och se hur hon ligger till nu :) Just nu tror jag hon ligger och sussar väldigt nöjd eftersom jag tog henne till Kulhuset idag :) Har alltså varit en väldigt trevlig onsdag!

Inga kommentarer: