onsdag 27 maj 2009

En skrämmande natt

Moa blev igår eftermiddag sjuk. Hon fick hög feber (nästan 40 grader!), så hon va inte alls bra. Kl 16.30 somnade hon för natten! När jag kom hem från träningen brann hon riktigt. Hon sov lite oroligt där på kvällen och när vi sedan skulle lägga oss bestämde vi oss för att hon fick ligga i vår säng under natten. Dels för att vi skulle slippa springa fram och tillbaka, men framförallt för att vi skulle kunna hålla koll på henne. Hon sov väldigt oroligt och två gånger under natten blev jag riktigt rädd. Hon började plötsligt gallskrika, så jag fick ta upp henne och gå runt med henne lite. Hon darrade lite och några gånger under vakenheten hade hon konstiga ryck för sig och efter varje ryck skrek hon. Precis som om något högg till och gjorde jätteont. Min gissning är att det var nåt med magen, för hon va lite gasig under kvällen (bajset idag vittnade om att det förmodligen va så). Oavsett så var det riktigt hemskt, man kände sig verkligen otillräcklig. Att inte kunna hjälpa sitt barn när det mår dåligt är nåt av det värsta som finns. Sista "anfallet" kom runt 02.00 och därefter slapp hon det. Några gånger satte hon sig upp i sängen och verkade nästan pigg. Pratade lite och så. Trots att det var kl 4 var det ändå ett positivt tecken! Men Chrille fick henne att somna om och sen sov hon till 9.30! Med andra ord 17 timmars "sömn"! En annan gick upp 6 som vanligt och har levt i en dimma av trötthet idag. Har dock inte varit så jobbigt som jag trodde de skulle vara. Iaf, Moa har nattats och febern är borta! Skönt. Dock väldigt märkligt att hon plötsligt får så hög feber och att den nästa dag är borta. Trodde först att de kanske hade något med hennes tänder att göra (fler är på väg upp nu), men så hög feber får man väl inte av de? Nåja, slutet gott allting gott.

Dagarna bara rusar förbi som vanligt. I måndags tog jag ut en föräldradag och var med på avslutningen på babysim. Det är så sjukt kul. Vi passade också på att fira lillebror som fyllde 20. Jisses. Dom andra dagarna har innehållit träning, husvisning och lite annat smått och gott.

Vi var ju på 1års kalas i lördags. När Moa träffade Oliver första gången på hennes kalas var hon väldigt "hård" mot honom. Tog tag i honom och skakade om honom. Det resulterade i en viss nervositet från min sida. Jag vill inte att Moa ska vara så på dagis. Men i lördags gick det jättebra. Dom lekte lite ihop eller så brydde dom sig knappt om varandra. En gemensam nämnare jag sett hos många barn är att dom dock gärna tar leksaker från varandra. Spelar ingen roll vad dom har, det är de dom inte har som är roligare :) Så var det såklart i lördags, men inga sura miner för de.


Kvällen innehåller lite vardagslyx. Föräldrar&barn samt Bröllopsmagasinet har jag att läsa. Fast just nu ska jag återgå till CL-finalen. Heja Barca!

Inga kommentarer: