lördag 20 september 2008

Föräldragrupp

Igår var det då dags för föräldragrupp. Jag gick dit med hoppet, framförallt önskan, om att träffa nån vettig. Nån med barn man kan umgås med. Men icke. Vi var bara 3 stycken. En av dom var polack, och inget ont om dom, men hon kunde ingen svenska och fick prata engelska. Väldigt knakig engelska ska tilläggas. Den andra var ingen jag kan tänka mig umgås med helt enkelt. Mötet igår då handlade om mat; den första maten, vad man ska undvika och vad som är lämpligt osv. Jag tycker väl jag har rätt bra koll på vad man ska ge/inte ge och vad man ska börja med. Det hade inte en av tjejerna ska jag säga. En grundregel är att man ska undvika så mycke socker som möjligt. Hon matade sin unge bla med mariekex, hon gav henne massa fruktjucier. Den första purén hon gav var mango. Inte konstigt att hennes unge inte vill dricka vatten och inte vill äta grönsaker. Vänjer dom sig vid det söta vill dom ju inte ha annat. Så jag tror att hon kommer få det ganska jobbigt. Jag valde iaf att lyssna på min bvc-doktorn, så jag har inte gett Moa annat än vatten. Jag har valt att inte ge henne nån bär- och fruktpuré heller precis, men det kanske egentligen är lite överdrivet. Jag vill helt enkelt att hon ska lära sig äta det andra först. Banangröt får hon ju iaf :) Men sammanfattningsvis var det ändå väldigt intressant att höra dietisten och dom andra. Så nu håller jag tummarna för att fler kommer på nästa möte.
Kan ju förresten berätta att min första tanke när jag såg dom andra bebisarna var: Hallå, ska man inte träffa föräldrar med jämngamla barn. Dom var nämligen nååågot större än Moa. Men dom va lika gamla! Jag har tyckt Moa e stor, men inte nu längre :) Dom va säkert 5 cm längre och vägde 1 kg mer. Sjukt kul att se hur olika barn är.

Moa då, hon är väldigt intresserad av omvärlden. Hon gillar sina leksaker. Hon greppar dom, inspekterar dom och slänger ibland iväg dom. Ganska långt faktiskt :) Hon älskar när man sjunger för henne, och det funkar som sömnmedel också. Sally är väldigt intressant att kolla på, och hon brukar skratta åt henne :) Babygymmet är också en stor hit, hon rullar hit och dit. Förr var det ett säkert kort: man kunde lägga henne där och pyssla med andra småsaker samtidigt. Nu rullar hon ju tom ut på golvet:) Det är helt enkelt så UNDERBART att ha barn!

1 kommentar:

Emma sa...

Å vad jag längtar tills jag är där :-) Var det mammagrupp du var på eller? Jag hoppas på både föräldrargruppen och mammagruppen när det blir dags för det. Jag TROR jag kände en liten knuff i magen igår, högt upp och en dov knuff men hur vet man? Fick hög puls iallafall ;-) Men har inte känt nått mera sen och när det väl kommer känner man nått varje dag? Kram