torsdag 3 januari 2013

Hänsyn

Är det nåt jag lär mina barn tidigt så är det att visa hänsyn. Att man inte ska trängas. Att om man är på en allmän plats finns det inget som är "mitt". Moa är jätteduktig. Tränger sig sällan utan ställer sig i kö. Frågar om hon får hjälpa till eller vara med och leka och låter andra vara med. Självklart finns det stunder hon gör tvärtemot. Jag är inte som en hök på henne, men om hon gör ett uppenbart fel som jag ser så säger jag till henne. Tuva är lite för liten för att förstå allt, men jag säger självklart till henne också :)

Tyvärr finns det så många barn som är dåliga på att visa hänsyn. På Lalandias lekland fick vi erfara detta ofantligt många gånger. Många barn trängde sig så in i h-vete när man skulle klättra upp till rutschkanan med Tuva. Det är ju liksom en 1-åring på väg upp. Många äldre barn struntade totalt i det och bara tryckte sig förbi. På vissa trånga utrymmen man skulle klättra upp fick jag t o m sätta fram benet för att dom inte skulle välta omkull Tuva.
Det finns en legodel på leklandet där. Stoooora bitar lego man kan bygga med. Enligt min åsikt är det för alla, alla kan bygga tillsammans på ett sådant ställe. Alla håller inte med.Tuva sprang in där och började rycka lite i bitarna här och var. En tjej byggde ett hus eller nåt och använde sig av extremt många legobitar. Dit sprang Tuva och tjejen sa nåt på danska som jag inte fattade. Tuva välte omkull något och hon sa något igen och jag svarade med att det inte är hennes bitar. Tuva välter omkull något igen och tjejen rycker bort Tuvas händer! Vi snackar om en tjej som är minst 12 år liksom! Jag blev så chockad över hennes beteende att jag inte visste vad jag skulle säga. Som tur va gick Tuva därifrån sedan.
En stund senare ville hon tillbaka och då var där en grabb som hade en hög med legobitar. Dit gick Tuva och ville kolla vad han gjorde och plockade upp en av bitarna. Denna rycker han ur hennes händer och skriker nej och pappan sitter precis bredvid och säger inte ett enda ord. För mig är detta inte heller ett okej beteende... Det är som sagt ett ställe man bygger på tillsammans och samsas om grejerna.

Hade det varit någon av mina ungar som betett sig såhär hade jag förklarat för att dom får dela med sig och att det är till för alla. Att man kan leka tillsammans. Jag blir så glad och stolt när Moa visar hänsyn. För det gör hon oftast. Duktiga tjejen!

Inga kommentarer: