torsdag 17 april 2014

Firande och annat smått och gott

Igår firade vi såklart fina Moa. Hon blev uppvaktad på morgonen med paket :) Av oss fick hon en Monster High klocka, monster high resväska, barn-alfapet och en stor sminkväska. Den sistnämnda var en favorit, hon tycker det är jättekul att sitta och sminka sig :) (Kan tillägga att smink på barn inte är något jag förespråkar, de som är lite äldre än Moa och sminkar sig på riktigt så att säga). Tuva fick en liten grej också som var poppis, en salladsskål med grönsaker i trä.
När Moa fixat i ordning sig skjutsade jag henne till dagis så hon kunde vara med på årets påskfest och dessutom bjuda kompisarna på glass. Tuva fick dessvärre stanna hemma med Chrille eftersom hon var alldeles hostig och snorig. 
Jag åkte iväg till skolan för lite praktiska examinationer. Första var att få fram skum från en brandbil och vi hade vissa förutsättningar att ta hänsyn till. Skruvade på en fel ventil (finns olika till olika grejer) så det gick ju sådär ;) Men det är ju lugnt till nästa gång, det misstaget gör jag inte om igen. Nästa var att sätta ihop en motorspruta, få fram vatten med hjälp av den i en damm till slangar man kopplat ihop. Denna fasade jag för mest, eftersom den var på tid och det var en tight tid. Men jag satte den :):) Riktigt skönt! Som sagt, på den första var det ett dumt misstag som man bara kan rätta till. Hade man missat på denna trots att man gjort allt rätt hade det inneburit att man måste kapa tid. Så det satt fint! Sista var att få upp en utskjutsstege på tid och det var inga problem alls. Så 2 av 3, det är jag nöjd med! 
Efter skolan käkade vi Sibylla på Moas önskan innan mina föräldrar och bror med sambo kom förbi. Moa fick en i-pad och en jättefin uv-dräkt till Bulgarien, samt att båda fick superfina klänningar och tights. Tuva fick även den fina bamseklänningen och koftan jag la ut häromveckan :) Jag fixade ihop en rätt rolig glasstårta, eller rättare sagt ett glasståg :)
Idag hade vi en stor tenta som jag pluggat dåligt tid. Motivationen har inte funnits. Jag tycker att det vi sysslat med varit riktigt kul, men när man är hemma så sent från skolan och ska laga mat och vara en bra mamma så har man inte alltför mycket ork kvar sen. Så jag gick in med inställningen att såklart göra mitt bästa, men var förberedd på en omtenta. Jag är fortfarande det ;) Den var ruggigt svår och mastig, och det kändes sådär. Är helt hundra på att jag får göra om den, men det gör inte så mycket faktiskt :) Bara skönt att det är över för stunden. Så skönt att bara sitta i soffan och inte behöva tänka på att plugga! Har varit för mycket de senaste veckorna med plugg (framförallt när vi varit så mycket på skolan), mammarollen, träning, lägenheten osv. Nu känns det redan bättre :) Och nu väntar total ledighet med familjen <3







Flickorna letade påskägg hos sin mormor&morfar idag :)


Inga kommentarer: