lördag 8 juni 2013

Triathlonet

Som sagt, Triathlonet var riktigt kul! Inte bara själva loppet utan stämningen runt om. Blandade åldrar, blandade fysiska förutsättning, folk man kände och eftersom det var så fint väder var det härlig uppslutning. Detta är sagt ska bli en årlig tradition och det var absolut inte sista gången jag var med!

Uppladdningen inför loppet har varit mer eller mindre obefintlig. Frånvarande träning pga resa och det värsta av allt var att jag inte simmat på 5 år...  Hade egentligen inget utpekat mål, utan ville känna på det bara. Det var inte på tal om någon vidare hög placering eftersom det var väldigt många elittriathleter med.

Simningen: 400m simning var det och jag har som sagt inte simmat på många år. Med facit i hand var det väldigt naivt och gå in och tro att det inte skulle vara så farligt. Stod på stranden precis innan start och insåg rätt snabbt att vi var väldigt få utan våtdräkt... 15 grader var det dessutom bara i vattnet... Men jag tvekade inte en sekund och det var väl allt adrenalin som gjorde att det faktiskt inte kändes så kallt. Men lätt var det inte! Massa folk överallt och det var sjukt jobbigt. Vad tänkte jag egentligen? Har inte simmat på så länge och ska jag man ut i öppet vatten och maxa på? Nåja, jag tog mig igenom det rätt snabbt. Låg rätt bra till ändå, 5:a bland tjejerna.

Växling 1: Försökte ta in genom att springa snabbt till cykeln. Hade lite problem att få på mig skorna, för jag kände mig lite yr när jag böjde mig ner. Men kom ändå iväg hyfsat snabbt.

Cyklingen: 1,8 mil cykling och det var här jag tappade som mest. Inte för att jag är en dålig cyklist (inbillar mig att jag iaf har bra cykelmuskler samt att det inte är nåt fel på konditionen) utan för att jag hade en värdelös cykel. Hade pappas 7-växlade och den är ju toppen, men inte till detta och framförallt inte jämfört med de flesta andra. Så jag fick kämpa på ordentligt medan andra såg coollugna ut på sina racers :) 24:e snabbast cyklade jag (tjejerna), och även om jag aldrig är ute och cyklar på det viset är jag helt övertygad om att jag kunnat prestera mycket bättre med en racercykel.

Växling 2: Sprang som in i med cyklen för att ta in lite. Kom iväg snabbt ut på löpningen, var en av dom som växlade snabbast.

Löpningen: Gick helt okej, 5:e snabbast bland tjejerna. Tyckte första varvet var segt, men sen började jag komma igång. Då var det dags att gå i mål :) Men lyckades springa om en hel del iaf.

Summa kardemumma: Blev slutligen en 9:e plats i damklassen och med tanke på alla elittriathleter, cykeln och avsaknaden av simning inför loppet så är jag jättenöjd. Ska tillägga att det är mitt första triathlon också :)  Tiden blev 1.09.27, och det kan bara bli bättre :)


Inga kommentarer: